22-03-2020

Het nieuws wat nu de hele wereld beheerst is natuurlijk het coronavirus, nu ook deze problemen in Nederland spelen zal de eerste 3-4 maanden het duivennieuws in die zin minimaal zijn. Misschien zullen we nog 10-15 vluchten, spelen dit jaar, maar veel zal wat duiven betreft er niet in zitten. Het zal mij ook niet verbazen dat er dit jaar helemaal niet wordt gevlogen, we staan nog maar aan het begin. Het belangrijkste is dat we met z’n allen deze vreemde en voor iedereen “nieuwe” tijd door komen en hopelijk wat gezond blijven, duiven is nu bijzaak geworden.

We hadden nog een stukje tekst op de plank liggen, volledig achterhaald door deze omstandigheden zoals hierboven vermeld, maar plaatsen het toch nog even. Kun je zien hoe snel het dagelijkse leven kan veranderen, zo ben je bezig met de voorbereidingen van het nieuwe seizoen, terwijl een paar weken later dit helemaal niet meer van belang is.

Bij deze

De bonnen zijn verzilverd de tijd om de startblokken op te zoeken. De hokken worden grondig uitgemest, dit klinkt meer dan het is, gezien de megahokken van respectievelijk 2×2 m en 1,5 x 1m oppervlakte bedragen. Dit jaar natuurlijk iets teveel bonnen geschonken, niet dat wij de verenigingen niets gunnen, maar je moet e.e.a. even plannen om de bezoekjes te regelen. Wij hadden het, noem het geluk, dat 80% van de bonnen door 2 liefhebbers zijn gekocht, plezierige mensen die net als ons de sport fanatiek beoefenen. Natuurlijk gaan de gesprekken in ieder geval over de roofvogels, de beide liefhebbers hadden de duiven al los en de schade was nihil, die van ons zijn nog niet naar buiten geweest, daar nog geen vergelijkingsmateriaal. Ook een vast punt is het onderwerp jonge duiven en dan niet zozeer de prestaties, maar meer is er nog iets overgebleven, verder in het gesprek kwam het onderwerp leervluchten voor de 1e officiële jonge duivenvluchten ter sprake. Ook in de bewuste afdeling staan deze leervluchten op het programma, er is dan niet heel veel animo (niet schokkend m.i. is dat bij iedere afdeling niet hetzelfde verhaal?) toch is er voldoende animo om deze leervluchten door te laten gaan. Weinig animo en wel gaan betekend in dit geval de auto’s halfvol en deze leervluchten worden probleemloos afgewerkt met een vlot verloop tot de 1e vlucht op het programma staat en iedereen mee “moet” doen om de boot in het kampioenschap niet te missen, de auto’s tot aan de laatste hoek gevuld en zaterdagavond bij het afslaan staan de meeste met een stijve nek en een half leeg hok in het clubgebouw. Het gaat dan om jongen die de weken ervoor van een leervlucht weinig problemen hadden……… te warm, jongen die al “verbrand” zijn voordat de deuren los gaan is de conclusie van deze liefhebber. Ik vond het een interessant verhaal, de liefhebber had het ook aangegeven op de afdelingsvergadering, daar moesten ze genoegen nemen met dat de auto’s prima waren uitgerust. Zoals gezegd interessant, natuurlijk is het handig dat jongen leren drinken in de mand en dat ze gezond moeten zijn. Ik ken veel mensen die gigantisch veel werk maken van drinken in de mand trainen medisch/gezondheid etc. maar ook in deze groep raakt men de helft kwijt na vlucht 1. Dan zou dit toch op zijn minst onderzocht kunnen worden, zou er verschil in verloop zijn als de aanhangers minder vol zouden zijn??? We hebben het dan niet over de bovenste rij niet vullen omdat het 35 graden is. En ja de luchtinstallaties of airco’s op de vrachtwagens loeien als een of andere megamachine alles wellicht naar de normen van een of ander protocol. Ik sta ook regelmatig op de steiger om de manden in de vrachtwagen te schuiven, als je met je hand de temperatuur in de aanhanger voelt dan weet je genoeg (en dan staan de deuren ook nog open). Het zou wat mij betreft een leuke test kunnen zijn, helaas niet uitvoerbaar want dit kost geld en laat dit nu het enige zijn waar het in deze wereld om draait. Ook frappant was, het bijna condoleren van de collega duivenmelker met de vluchten vanuit Duitsland die onze afdeling (als pilot) op het programma heeft staan, heel Nederland en België kijkt mee en is nieuwsgierig hoe dit gaat uitpakken. Wij zijn ook nieuwsgierig hoe dit uitpakt, maar hadden liever de voorkeur gehad om als toeschouwer het gebeuren te volgen dan zelf proefpersoon te zijn. Maar zoals eerder een keer vermeldt, misschien valt het allemaal mee en volgen er meer afdelingen, positief en vanzelfsprekend is dat de pilot op de voet gevolgd wordt. Ben erg nieuwsgierig of er grote verschillen in verloop zullen zijn t.o.v. de buurafdeling Friesland ’96 deze afdeling heeft klaarblijkelijk geen problemen met het vinden en lossen van stations gelegen in Nederland en België. Alhoewel de losplaatsen zoals die worden aangegeven voor het seizoen net zo vaak wisselen als de bekende onderbroek. We gaan het zien en zoals een fries gezegde luidt:  net janke foardatsto klappen krijst  is hier volledig van toepassing. (niet huilen voor je klappen krijgt).

Eindelijk de 215 op haar 1e eitje, samenkweek met goede duiven is voor beide partijen altijd goed, niet zelden gaat dit stroperig, ook met de 215. Goede duiven zijn vaak eigenaardig, zo ook deze duivin, als ze dan 1x goed zijn geaard op het nieuwe hok en het voorjaar is aangebroken dan loopt het. Hier zit ze op haar 1e eitje, naast haar een doffer van Tj en J Elzinga, hopelijk gaan we aan de jongen dit jaar nog plezier beleven.

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.