08-10-2012

Seizoen 2012 Evalueren  (Deel 1)

Het seizoen 2012 zit er op. Bij ons was dat de laatste jonge duivenvlucht vanuit Morlincourt, deze werd met de drie snelste duiven afgesloten, dus een mooi einde van het seizoen.
Na het seizoen is het vanzelfsprekend dat je achterom kijkt en evalueert over wat er goed ging, wat kon beter en wat ging er mis. Eerst maar eens wat cijfermateriaal om mee te starten.
Vitesse in de club oa. 2x een 2e, een keer een 3e en een 4e (1e duif), prijspercentage was wel akkoord, moet toch minimaal 50% zijn. 3 x met een duif bij de 1e 10 in de CC.
Midfond in de club oa. 3 x een 1e, 2 x een 2e, prijspercentage akkoord, 16 x met een duif bij de 1e 10 in de CC.
Jonge duiven in de club oa. 4 x een 1e met morlincourt 5x, 1x een 2e, 2x een 3e, prijspercentage ook hier akkoord. 21 x een duif bij de 1e 10 in de CC.

Uit bovenstaande blijkt dat de vitesse niet geweldig gegaan is als we terugkijken. Dan blijkt dat bij vluchten met wind van achter (ZW) we minder goed pakken, duiven komen van achter, of blijven draaien. We wachten volgend jaar nog af, maar dit zou ook een van de redenen kunnen zijn om het vitessespel links te laten liggen om zo het seizoen meer te richten op de midfond en eendaagse fond, dit is toekomstmuziek. Dat de duiven het aankunnen is wel gebleken, andere duiven hoeven we hiervoor dus niet aan te schaffen.
Er is in 2012 wel geïnvesteerd in vitesseduiven, deze zijn afkomstig uit België en zijn duiven welke alleen maar op de korte afstand worden gespeeld. Deze duiven gaan gelijk volle bak van start en zijn het sprinten gewoon geraakt omdat ze hierop zijn geselecteerd. We zullen zien of wij met deze aanwinsten uit de voeten kunnen, de Belgen staan ons in ieder geval zeer goed aan. Deze duiven zullen ook op de 808 lijn worden gezet om op deze manier te proberen om de midfondstam sneller te maken. Indien dit gaat lukken betekend dit dat je op de midfond minuten los kunt vliegen en op die manier ook betere series maakt.
De midfond bleek altijd ons sterkste onderdeel geweest te zijn en is ook dit jaar weer prima gegaan. Er zat een misse vlucht bij, te laat begonnen en de serie begon te laat, het betrof wederom een waaivlucht. We kunnen dus concluderen dat daar ons zwakke punt ligt. De laatste midfondvlucht was er ook een met ZW-wind. We hebben toen besloten om maar 10 duiven in te zetten en door de week een en ander wel iets anders aan te pakken mbt. voeding en training. Ditmaal was het resultaat prima. Jonge duiven dan, teveel verspeeld voor de vluchten door roofvogels, kat, aftrainen, ongelukken onderweg, gebroken poten, schaafwonden etc. Op de 1e vlucht 40 ingekorfd en na de JD toer zijn er nog 34 aanwezig. Deze cijfers vallen mee, de jongen die overgebleven zijn hebben het prima gedaan met als afsluiter 1,2,3 op Morlincourt. De jongen hebben tweemaal een vlucht van 2 dagen mand gehad, dat ze daar geen problemen mee hebben  blijkt wel uit het cijfermateriaal.
Met de jongen is zoals ieder jaar te laat geënt, opleren kon ook beter, vorige jaren een 12-15 x opgeleerd, nu zijn ze een 6 tal keren weggebracht. Tussen de vluchten door tot we in België zitten worden ze nog wel gelapt voor een 30-35 km. Daarna niet meer, heeft totaal geen zin (kost alleen maar tijd en brandstof). Wat opviel dit jaar was dat de jongen bij huis nooit echt geweldig trainden (we vinden geweldig trainen 1,5 uur hard door de lucht en dat je ze 45-60 min niet ziet). Ze trokken wel direkt weg voor 20-30 min. maar bij thuiskomst was het wel gedaan. We hielden ons vast aan de prestaties en raakten niet in paniek om er mee te gaan rijden of vlaggen op te steken oid. Ook dit maakt dus weinig uit. Volgend jaar iets alerter en minder rondes bijplaatsen, dat was hier ook geen succes. Wellicht is de rover hier ook debet aan, aangezien bij een aanval er 1 gepakt wordt en 4-5 door angst niet weer terugkeren. Als we terugkijken naar het onderdeel jonge duiven dan is de roofvogel wel het grootste probleem geweest.

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.